For Hardy Brix er mødet med den arktiske natur blevet
en forløsning, der har sat sig spor i hans malerier på forskellig vis.
De skarpe former blev blødt mere op og formatet blev løst op fra
næsten udelukkende højformat til også at omfatte bredformatet og en
ny form for malerisk energi har bredt sig fra akvarellernes skitseagtige
oplevelser til oliemaleriernes gennemarbejdede abstraktioner.
Akvarellerne indeholder i modsætning til oliemalerierne
en umiddelbarhed og ikke mindst lethed, der giver en helt anden spontan
oplevelse i mødet med dem. De er lettere at gå til, også fordi de er
mindre, hvilket blandt andet skyldes, at der sket en yderligere
forenkling i behandlingen af motiverne. Vi er tættere på Brix egen
sanselig oplevelse midt i naturen, han sidder faktisk og maler på
skibsdækket mens båden nærmer sig landet. På nogle akvareller fra
bl.a. turen til Antarktis i 1999 har regndråber og havsprøjt blandet
sig med maleprocessen og fastholdt øjeblikkets vilkår på en særlig
smuk, intens og autentisk måde. På turen i 2001 oplevede han
temperaturskift så malingen frøs til is, således al vejrliget har
afsat sine isblomster direkte i malerierne. Hardy Brix viser med
akvarellerne, at han fastholder såvel sin indre psykologiske
spændvidde såvel som sin ydre kunstneriske, da akvarellerne er
genspejlinger al virkelige landskaber i det øjeblik de skabes, mens
oliemalerierne er gennemkonstruerede kompositioner af farve og form.
Fælles for billederne er fraværet af tale, det er som mødet med de
arktiske urlandskabers barske virkelighed lur Brix fjerner sprogets
variation af ord ug metaforer og i stedet skaber tavse kølige billeder
af en verden, hvor civilisationen ikke hører hjemme.