Hardy
Brix og det Arktiske maleri
Artiklen
har været bragt i HRYMFAXE nr. 3, 2002
Af Erik
Meistrup
Maleren Hardy Brix, Århus har
udviklet sin egen særlig fornemmelse for sne, is og kolde
himmelfarver. Han har som en Peter Høeg forsøgt gæt trænge
ind i en verden, der ikke er hans, for at forstå noget, der
måske ligger uden for forståelsen, hvis man ikke er født ind
i den.
Peter Høeg skabte sin succesroman Frøken Smilas fornemmelse
for Sne, der lærte os udenforstående noget om de mange måder,
man kan opfatte sne på og hvad det betyder for livets
opretholdelse. Harely Brix har på tilsvarende vis gennem sine
rejser til arktiske egne forsøgt at forstå de billeder naturen
skaber disse steder og omsætte dem til maleri. Brix har rejst i
Nordnorge, Færøerne, Svalbard, Grønland og Antarktis (med
udgangspunkt i Argentina) og langsomt ladet sig suge dybere og
dybere ind i farverne, landskabets former og naturens spil. Ud
af de mange rejser og indtryk har der efterhånden
udkrystalliseret sig en række særlige malerier, der ikke
ligner nogen anden dansk kunstners. Fra den 8. november til den
30. december viser Randers Kunstmuseum en række af hans nyere
værker, der afrunder de sidste 5 års arbejde.
Oplevelsens billeder
Nar Hardy Brix rejser ud medbringer han ud over et
fotoapparat en række mindre stykker akvarelpapir og
akvarelfarver. Han sætter sig på skibsdækket eller på et
klippestykke og laver nogle hurtige skitser af det umiddelbare
indtryk. Ikke sjældent blander naturen sig i hans arbejde, idet
vinden, kulden eller væden (regn eller sne) får en direkte
indflydelse på akvarellen. Vandet kan sætte sig som pletter,
kulden kan få farverne til at brække og blive til krystaller
på papiret og vinden kan sende penslen på en
Hurtig dans over papiret. I sommeren 2001 viste Hardy Brix et
stort og flot udvalg af disse akvareller på udstillingen Fra
Nord til Syd på Museumscenter Aars. Rejsen, indtrykket, fotos
og akvarellen er Indgangen til maleriet, men de er ikke direkte
forarbejder til de færdige billeder. Hver rejse skal først
sætte sig, synke ind igennem bevidsthedens trang til orden og
logiske udtryk og forene sig med erfaringen og den fabulerende
trang. Der kan gå flere år før oliemalerierne langsomt og
gennem en lang arbejdsproces vokser frent på lærredet. Hardy
Brix er ikke en hurtig maler, han må arbejde sig i dybden med
hvert lærred, og malerierne kan tage op til et år før de er
færdige, og han kan slippe dem. Han arbejder med flere
lærreder samtidig og den enkelte farve kan følge med fra det
ene til det næste maleri, hvorved der danner sig en slags
serier.
Det enkelte maleri består igen af 10 til 16 lag af farve på
farve, der forener sig i en slags irreversibelt udtryk. Med det
menes, at farverne binder sig til hananden på en måde, der
gør dem uadskillelige og der vokser et spektrum af sære urene
farver frem, der ikke har navne eller numre. De repræsenterer
for Hardy Brix de farveoplevelser naturen har vist ham i det
enkelte landskab. Det overraskende er (for den der ikke har
oplevet polarnaturen), at glitrende hvid eller klar himmelblå
optræder så sjældent. Naturen og vejret har sin egen evne til
at lade farverne gilde sammen så der opstår strukturer og
flader med et særligt form- og farvesprog.
Faktisk er oplevelserne og perspektivet på en måde så
overvældende, så uendeligt, at de malerier der år senere
vokser frem på kunstnerens lærreder på en måde er billeder
på noget der ikke kan ses eller udtrykkes. De 'rigtige'
billeder er på en måde uden for rammen, og det vi oplever er
deres refleksion.
Arktisk følelsesløshed eller skønhed
Man kan som bekendt opleve verden meget forskelligt. En pige
fra 6. klasse i skolen i Longyearbyen på Svalbard skildrer
(Samvirke november 2001) sin afsky for stedet på denne måde:
"Stakkels dem, som elsker det kolde, følelsesløse
landskab.." pigen vil hellere være sydpå, hvor man kan
mærke varmen, hun kan ikke leve midt i Fimbulvinteren. Omvendt
for Hardy Brix, han søger ud til disse landskaber, som er den
yderste grænse for menneskelig livsmulighed, for netop at
mærke kulden og opleve dette 'følelscsløse'landiskab, der er
fyldt med de særeste farvenuancer. Landskaber der ustandseligt
bearbejdes af vejret og naturen på en måde, der gør dem
omskiftelige i en grad, man vanskeligt kan fatte direkte. Hele
tiden forandres lyset og dets genspejling i vand, is og sne, så
der opstår flader og strukturer 1 landskabet, der forsvinder
igen og bliver til nye perceprionelle udfordringer. De enonne
landskaber er uden for kontrol, uden for godt og ondt, uden for
civilisation og kultur, og det er det, der trækker Hardy Brix
og tvinger ham til forsøge at skildre disse kræfter i
maleriet. I Susanne Brøggers gendigtning af Vølvens
Spådom,Aschehoug-Brøndum `94, hedder det om begyndelsen:
"Den morgen verden vågneå/af urtids intet ... jorden
fandtes ikkehimlen fandtes ikke ... gab og gold totrehed, intet
græs." Den dag kan man stadig opleve netop i de arktiske
landskaber. Vølven siger et sted: "Elven fosser
østfra/gennem isdal .... Slid er dens navn " Det
fortæller enkelt om de enorme krætter, der er på spil og som
fungerer uden for tiden. I denne verden er det som om tiden på
en måde ophører med at være til, nat og dag glider over i
hinanden og lader sig ikke skille.
Abstrakt
Ekspressionistisk Impressionisme
De første mange år Hardy Brix fortalte sin abstrakte
tolkning af det arktiske landskab var der en umådelig tyngde
til stede og snefoget var uigennemtrængelig i sin grålighed.
Det var overvældende, men også skræmmende. De sidste par års
maleri hu fået en anden lettere karakter. I nogle af malerierne
træder landskabet nu næsten tydeligt frem med horisont og
lagdelinger Farveskalaen er blevet udvidet med mere lyse og
sarte nuancer, man fornemmer, at Brix - som Manet i sin have -
ustandselig forsøger at skildre lyset som en uendelig variation
af farver, der smelter sammen med naturens udtryk. Hos Manet var
det vandet og blomstervældet. Hos Brix er det isen, sneen og
klippernes mangefarvede goldhed, der reflekterer forskellige
slags grøn, blå, brun, sort, hvid og gylden - som man ser det
fuldt udfoldet i det store (220 x 375) tre-delte
maleri'Grønland' fra 2001
Det maleri Bror viser er en form for fusionsmaleri - han er
abstrakt ekspressionist af kunstnerisk oprindelse, men mødet
med de umådelige landskaber har tilføjet en impressionistisk
vinkel til maleriet. Og denne vinkel, eller tolkning, synes at
vinde mere og mere fodfæste i disse år. Det dramatisk
ophøjede eller knugende bliver også til det lyriske legende
lette som i de to malerier også fra 2001 med de anonyme
titler'Antarktisk.' 1 det ene (side 4 nederst) spiller det blå,
og i det andet det grønne, som to forskellige stykker sfærisk
musik, hver deres melodi eller rytme. Her er vi uden for tid og
sted, vi er midt i farvernes frie udfoldelse, og man kan kun
'synge' med eller blindes og bindes uden evne til at forstå
(som pigen på Svalbard).
På den måde ligner Brix Per Kirkeby med hans
geomorfologiske billedverden. Det var især tydeligt midt i
1990'erne, hvor en stærk strukturel opdeling var tydelig. Brix
har efterhånden taget et andet og vigtigt skridt og er også
blevet forenet med Monets evige søgen efter selve lyset i
billedet - efter at gøre lysets virkninger til rent maleri.
Brix har i stigende omfang opløst de faste strukturer, der
Kunne minde om jordlagenes opdeling og forskydning, i stedet er
der blevet en frie billedfortælling, hvor farverne bliver til
en ny visuel sproglighed, der flyder lettere med en højere grad
af transparens, hvorved der opstår en ny form for oplevelse af
dybde direkte i maleriets flade.
Erik Meistrup |
|