NATURENS NATUR ER NATUR
Af Trine Rytter Andersen
Denne tekst er en
meditation over og en perspektivering af billedkunstner
Hardy Brix’ eksperimenterende kunstneriske arbejde, der i
årtier har taget afsæt i tilstedeværelse i og iagttagelse af
naturen. Ved at forfølge sin intuition har Hardy Brix gennem
sin kunstneriske grundforskning i og med naturen, og uden at
vide det og næsten ubemærket, gjort sig til en pioner blandt
kunstnere inden for den gren i kunstfeltet, som vi i dag
kalder Ny Materialismen.
Hardy Brix 1951 er uddannet
ved Aarhus Kunstakademi (1977 – 82) i en tid, hvor
bemestringen af det klassiske kunstfaglige håndværk
stadigvæk var afgørende. Studiet af såvel den menneskelige
fysiognomi som dyrekroppenes anatomi og form var i højsædet.
Nature Morte-studier i atelieret var lige så vigtige som det
at opsøge landskaber og naturfænomener udendørs. Kunsten var
med andre ord dengang stadig dybt forankret i ideen om, at
fordybelse i disse discipliner og fokuspunkter udgjorde det
væsentlige i den kunstneriske dannelse. Kunsten var endnu
forankret i naturen som materialitet og som motiv. Fri for
den foragt for naturen og ”det gammeldags”, som
efterfølgende generationer af kunststuderende der blev
marinerede i kunstighed og postmodernisme, har måttet kæmpe
sig fri af, hvis deres hjerter venligt vedblev at viske til
dem, at naturen aldrig mister sin betydning.
Med fast base i Aarhus har
Hardy Brix siden sin afgang fra kunstakademiet, fastholdt og
udviklet de fagdyder, han blev udstyret med på uddannelsen.
Sammen med andre kunstnere, som han er væsensbeslægtet med,
har han ansøgt og fået, arbejdsophold på kunstner-residenser
i det meste af Skandinavien og Danmark. Konstant har han
været på udkig efter steder, hvor naturen og landskabets
beskaffenheder tilfredsstiller hans nysgerrighed og behov
for at se og udforske det, som øjnene og sanserne opfatter
og lytte til det, som naturen fortæller ham.
Mens vi unge efterfølgere
gik på kunstakademiet, i 90’erne og 0’erne, hvor du blev
hånet og latterliggjort, hvis du vovede at sige at ”naturen
talte til dig”, gik Hardy Brix stilfærdigt, vågent og
nøgternt, den vej han var blevet optaget af i akademitiden,
og som havde udviklet hans evne til at hengive sig til
studiet af naturen. Med sin forkærlighed for det
nordatlantiske og ikke mindst det arktiske, har han lært sig
at ”rejse let”, hvilket betyder, at han ofte udtrykker sig
med pen, blyant, pensel og akvarelfarver og med pigmenter i
direkte kontakt med forskellige naturmaterialer, der på
forunderlig vis inddrages direkte i skabelsesprocessen.
At skabe nærhed mellem
medium og motiv – at der er bevidsthed om elementerne ild,
jord, luft og vands grundlæggende betydning, ligger i
naturebevidsthedens DNA. Kunstnere som Hardy Brix raffinerer
og justerer konstant deres lydhørhed overfor det
umiddelbare. Tag for eksempel hans kærlighed til akvarellen,
hvor vand, luft, pigment (jord) og varme (ild) spiller
afgørende sammen i skabelsesprocessen, og hvor han må opøve
sin flair for at udnytte det tilfældige og overraskende, som
opstår når de forskellige elementer mødes på billedfladen.
Vandet sætter processen i gang, idet
gør papiret blødt og
farven flydende. Luften tørre det, så motivet aflejres på
papiret. At forstå at det, der sker på akvarelpapiret i sig
selv er natur, er helt afgørende for, hvorvidt naturen selv
får lov til at komme til udtryk – kunstneren må opgive
kontrollen og lade være med at tvinge motivet frem. Han skal
kun facilitere processen og tillade naturen ordet undervejs.
Denne flair udvikles gennem iagttagelse af naturen ned i
mindste detalje og i evnen til at se det store billede i det
mindste og det mindste i det største.
Foran mig på skrivebordet
har jeg en fotografisk reproduktion af ”SORTENDE JULI
GLAICIER 790726N - 114954E. Det ligner en udsnit af
månens overflade, det minder om mikroskopieret væv i en
levende krop. På samme tid mineralsk og kødeligt. Det er et
papirværk skabt på den pågældende arktiske position i
oktober måned 2015, da Hardy Brix sammen med 27 kunstnere og
forskere fra 14 forskellige lande, deltog i en ekspedition
ved Svalbard med den tremastede barcantine Antigva.
På det overforstående
billede se jeg Hardy Brix iført isolerende overtøj tilpasset
ekstreme kuldegrader, knælende i sneen, i færd med at
tilføre en isblok, som ligger på et stort ark papir, blå
farvepigment. Senere har isen fået ild og nedsmeltningen på
arket har afsat det i fænomenologisk forstand helt konkrete
”blueprint” af naturen, som nu udgør selve værket.
I en årrække har jeg været
optaget af, hvordan den såkaldte Nymaterialisme har vundet
mere og mere indpas på samtidskunstscenen. Særligt de unge
har annammet dens mere helhedsorienterede program, som
omfavner den overbevisning, at alt materiale i denne verden,
har agens og dermed ånd. Nymaterialismens dagsorden er at
gøre op med det antropocentriske verdensbillede, som i vores
vestlige kultur i århundrede, har leveret legitimitet til,
at man(d) på grund af hans store hjerne og ånd, har haft
uhindret ret til at beherske og regere over naturen og alle
dens ressourcer og umælende åndløse arter. Nymaterialismen
retter sig imod det antropomorfe: at overskride den grænse
mellem menneske og natur og materie og ånd, som hidtil har
hersket.
Som kunstner og
naturmenneske med et holistisk verdenssyn, hilser jeg
naturligvis Nymaterialismen velkommen. I den antropocæne –
eller bedre den kapitalocene tidsalder, som vi modvilligt er
ved at begribe, at vi lever i, er det i mine øjne helt
afgørende, at bruge naturressourcer og forholde os til den
levende verden, der omgiver os, på en langt mere
bevidstgjort og hensynsfuld facon. Det er min erfaring, at
den kunstner, der specialiserer sig i at iagttage
naturfænomener og manipulere naturmaterialer, gennem selve
dette arbejde i højere og højere grad, gør sig til
fødselshjælper for at naturen i processen kan afsætte sit
helt eget aftryk i værket. Netop på den måde bringer Hardy
Brix sig selv i overensstemmelse med den materiale- og
naturforståelse, som Nymaterialismen tilbyder.
Gennem årene har han
forfinet sit nærvær, sin iagttagelsesevne og sin lydhørhed i
en grad, som konstant udvider mulighedsrummet, hvori naturen
får en aktiv medskabende rolle i billeddannelsen. Når
naturen taler, taler den om sig selv – skaber sig selv i sit
eget billede. At betragte Hardy Brix’ kunst kan være en
overrumplende oplevelse, fordi naturen selv ser tilbage på
dig. Det er en mystisk erfaring: hemmelighedsfuld på den ene
side og total nøgtern på den anden side. Denne særegne
kvalitet – denne emergente anden stemme: naturen der taler,
bibringer værkerne sublim skønhed.
Hardy Brix fremhæver med
taknemmelighed, sin gamle lærer maleren Bjarne Nielsen
(fødsel og død), for hans direkte og altid spontane tilgang
til kunsten, for hans kærlighed til naturen og for det
nærvær hans undervisning altid var rettet imod. ”Naturens
farver er farvens natur”, sagde han og det citats ekko har
altid resonans i Hardy Brix’ bevidsthed. For akkurat på
samme måde er naturens natur naturen selv, og netop det
fortæller mange af de eksperimenterende og forunderlige
værker, som Hardy Brix har gjort sig så store anstrengelser
for at kunne tilvejebringe.
I eksistensfilosofien har
man siden oplysningstiden været optaget af menneskets første
og anden natur. Den første natur er den uhildede rå og
arkaiske natur-natur, som vi fødes ind i. Den anden natur er
den kultur-natur, vi tilegner os gennem dannelse og
tænkning. I århundrede har den anden natur været genstand
for ophøjelse på bekostning af den første natur. Det hænger
sammen med Kristendommens dæmonisering af den første natur
som noget mørkt, voldeligt og forræderisk – ”djævelsk” om du
vil. Den anden natur derimod, var ophøjet, forfinet og
dannet – ”guddommelig” i sin mest raffinerede form.
I dag forstår vi disse ting
på en meget mere nuanceret facon, og gennem psykologien har
vi fundet ud af, at den første natur ikke kun er ”ond”. Vi
har også opdaget at den civiliserede anden natur kan være et
tyndt lag fernis ovenpå den korrumperede, som misbruger sin
såkaldte dannelse til at manipulere sig til magt. Alligevel
lever denne hierarkisering mellem den første og anden natur
mange steder i bedste velgående og det er blandt andet en af
årsagerne til, at vi i vores moderne verden har bevæget os
så uendeligt langt væk fra kontakten med naturen som sådan.
Den foragt for det
kvindelige (som det nærende, livgivende, omsorgsfulde,
åbne), som er indlejret i den patriarkalske psykologi,
spejles direkte ind i foragten for Moder Jord, og det er
grunden til at man(d) i århundrede har haft retten til at
eje og betvinge såvel de kvinder som den jord, han kunne
skaffe sig adgang til. På den helt store globale klinge er
det også grunden til, at industrien ufortrødent fortsætter
med at ødelægge naturen, selv nu hvor klimaforandringer
truer med at slå igen med endnu større ulykker, end dem vi
hidtil selv har været i stand til at skabe med vores
grænseløse forurening af luften, jorden og vandet og vores
ustoppelige sult efter råstoffer og penge på bekostning af
alle de andre arter.
Du spørger måske, hvorfor
jeg skriver mig ud af denne tangent? Det hænger sammen med
at Nymaterialismens mål også er at pege på, hvordan vores
handlinger i verden har konsekvens, at de ting vi skaber har
agens i verden, og at gøre opmærksom på, at vi ikke er
adskilte fra den levende omverden. Den bringer også den
erkendelse, at når vi lever i en ødelagt natur, må vi leve
med ødelagte kroppe. Mange mennesker forstår slet ikke den
sammenhæng og derfor tror de på, at teknologien vil redde
os. Dette er en illusion, blandt andet fordi den faldende
biodiversitet i vores ydre verden, skaber en tilsvarende
mangel på biodiversitet i vores indre verden: I vores
tarmflora, hvor der er behov for stor artsrigdom for at vi
kan trives. Naturen er inde i os og uden for os. Vi er
natur.
Kunsten har den suveræne
fordel, at den kan give den abstrakte tænkning, filosofien
og forskningen krop og form på en sådan måde, at det bliver
tydeligere for beskueren, hvad der er på færde. Der har
aldrig været så stort et behov for kunst som i denne
klimakatastrofiske tid, hvor menneskene må besinde sig, lære
sig helt nye (eller glemte) færdigheder, for at træde ind i
en anden mere ydmyg og nænsom væren i verden – Vi må bygge
bro mellem den første og den anden natur, hvis vi vil leve i
større harmoni med den levende omverden. Kunsten er en art
visuel og sanselig ’tænkemaskine’ – et porøst filosofisk
rum, som vi kan træde ind i med hele kroppens sanseapparat.
Sådan en kunst skaber Hady Brix ved hjælp af uhildet
nysgerrighed, sansende nærvær og naturmaterialer. I dag med
en erfaring, som det har taget årtier at opbygge, er han i
stand til at invitere naturen ind i værket med en kraftfuld,
nøgen og vibrerende skønhed, som er i særklasse de steder,
hvor beskueren aner, at hun står ansigt til ansigt med
naturen selv.
Billederne ligner
fragmenter af fotografiske fremkaldelser af naturen, de
ligner abstrakte malerier, som ingen kunstner kunne male med
sådan en ”naturlighed”. Billederne udstråler den reneste
form for bevidsthed – det emergente som en arkaisk visdom,
filtreret gennem kunstnerens faciliterende tilstedeværelse i
skabelsesprocessen. Værkerne taler om tyngdekraft,
fraktaler, organiske mønstre, amorfe figurer, mineraler,
stjerner og støv, planter og insekter, landskab og hav.
Værkerne er natur og de vil
naturen.
De taler om og med og i
kraft af naturen.
Naturens natur er natur. |